Monday, June 7, 2010

Michael Leunig dan kreativiti

Michael Leunig dan kreativiti
Aku sudah berfikir lebih lanjut tentang masalah kreativiti. Bagaimana itu terjadi?
Michael Leunig pernah memberi bicara kepada sekelompok kecil terapis dan kaunselor di Melbourne. Selama pembicaraan, ia mulai bercerita tentang idea-ideanya pada proses seni. Dia mengatakan kepada kami tentang cara di mana seorang seniman conceives idea dalam fikirannya tentang apa yang ia ingin melukis. Idenya adalah mendebarkan dan menyenangkan. Seniman set kanvas nya, mengumpulkan cat nya. Dia sudah siap. Idea dan eksekusi syarikat terkemuka dalam fikirannya.
Dia mulai melukis, bulu warna di kanvas. Mengalir pada lancar, mudah, tapi ketika keputusan, sesuatu terjadi. Gagasan yang ia pertama kali disusun mulai berubah. Tidak begitu mudah menterjemah ke kanvas sekarang. Itu patah tulang dalam fikirannya. Dia tidak boleh terus ke atasnya. Dia kecewa dalam pekerjaannya. Dia mungkin perjuangan, tapi hanya dalam keadaan putus asa, dari kekecewaan yang mendalam dan kesedihan.
Sekarang dia dihadapkan dengan pilihan. Semua idea telah kehilangan berkilau. Mungkin juga membuangnya masuk Tinggalkan di belakang. Pergi minum teh. Segelas anggur. Pergi berbelanja. Kumpulkan anak-anak dari sekolah, apa-apa kecuali tinggal di sini di depan kanvas ini gagal. Dia tidak peduli lagi.
Dia titisan cat lebih ke laman, sebuah colet sini, stroke sana. Lesu, tak bernyawa tanpa tenaga atau harapan. Dia telah menyerah idea asalnya.
Leunig meneruskan untuk memaklumkan kami, jika artis itu bisa bertahan, sesuatu yang mungkin terjadi, sesuatu yang baru mungkin muncul di kanvas, sesuatu artis tidak tahu, tidak ada konsepsi sedar, seperti protes kuncup, beberapa hidup baru. Kemudian kembali tenaga, harapan baru, kemungkinan beberapa ciptaan baru.
Untuk alasan ini, Leunig mendesak kita untuk memerhatikan pentingnya cuba kedua.
Satu fikiran yang lain, di sepanjang garis-garis ini. Dalam biografinya dalam kehidupan dua perempuan pelukis Australia, Drusila Modjeska kutipan Grace Cossington Smith.
"" Sebuah cuba terus-menerus ", katanya. Memang benar lukisan, itu benar tulisan dan itu benar hidup. Proses tinggal bersama yang berusaha terus-menerus boleh menghasilkan loop rendah pencahayaan panjang dan tiba-tiba, yang kita lihat dalam retrospeksi sebagai memancar terbuka dan memukul-mukul tertutup. Tetapi dalam tarik menarik dan masa itu adalah hari tinggal, sepotong papan atas kuda-kuda, lain memerah dari balang. "
Proses menulis boleh sama menang keras.

No comments:

Post a Comment