Tuesday, June 8, 2010

Sabuah Bandar Berjuang

Dear Blogger

Suhu merosot beberapa hari terakhir. Dua darjat pagi ini, ais di kereta dan kabut. Hari-hari yang renyah tetapi cerah. Cuaca musim gugur empat minggu sebelum pertengahan musim sejuk Solstice. Aneh kita begitu tidak terpakai untuk ini sejuk. Ini adalah masa kecilku sejuk, jalan setapak sejuk, hujung jari beku, sejuk di hujung hidung anda. Bone sejuk sejuk.

Aku berkongsi akhir pekan yang paling indah di bulan Mei, pada persidangan Seni Real di Newcastle. Newcastle adalah sebuah bandar industri di sungai Hunter kerana memenuhi laut. Sebuah bandar berjuang, walaupun segera sedang dibangunkan kembali. Ross Gibson dari UTS nya berbicara pada projek lima belas tahun. Dia telah mengumpulkan serangkaian foto TKP dari pejabat polis Sydney selepas mereka semua tapi hancur dalam banjir gudang, saya pikir.

Dia mengambil negatif masing-masing di sampul surat hanya ditandai dengan tarikh dan tempat. Dokumen-dokumen asal yang menyertai foto telah hilang. Dia menatap negatif satu demi satu, sekitar 2000 di semua. Dia dipilih dari orang-orang yang mengacau sesuatu di dalam. Mereka lima puluh, sekitar dari mereka, ia mengembangkan dan disusun sehingga paparan gambar, yang disajikan kepada kita bahawa malam. Gambar-gambar dari adegan jalan dan interior. Sydney rumah antara 1945 dan 1960 di mana kejahatan telah terjadi, sifat kejahatan tidak diketahui, dipercayai pembunuhan, walaupun ada satu tembakan dari seorang laki-laki wajahnya bengkak dan bengkak dan disatukan bersama dalam klip seolah-olah rahangnya telah patah, seolah-olah tulang pipinya mungkin telah hancur. Dia adalah orang awam, ekspresi di wajahnya yang membuatnya tak terlukiskan.

Ross Gibson mengatakan mereka tidak menerbitkan wajah korban, foto-foto tubuh hanya dari wajah orang-orang bawah, setengah badan, sisi atas, walaupun satu tembakan menunjukkan seorang lelaki dengan luka peluru, darah mengalir di sebuah sungai bawah apa yang tampak seperti semacam kompleks industri, atau mungkin perahu. Ada tembakan dari bilik dapur dan ruang, salah satu bilik tidur, kursi anak menetapkan di antara dua tempat tidur dengan dua kerek pengangkut barang terselip berdampingan di kerusi di bawah selimut kecil. Lain dari blok tandas di luar, atap tidak kelihatan suntikan wastafel, dua paip di atas yang merupakan jejak dari dua set tangan berjalan ke dinding, seolah-olah seseorang telah cuba melarikan diri dengan merangkak menaiki dinding di berlumuran darah mereka tangan, jejak dari yang berhenti selepas dua baris. Ada foto sebuah jalan bandar, pokok-pokok berdaun lebar jalur atas laki-laki dan perempuan dari tahun 1930-an berjalan. Untuk gambar Ross Gibson telah menambah kata-kata, sesuatu untuk kesan, "perintah seragam tentera di jalanan seperti 'ketam. teks-Nya adalah minimal ditulis dalam bentuk haiku.

Gibson berbicara tentang haiku, sebagai kata-kata yang menangkap esensi makna. Dia berbicara tentang pentingnya Zen, betapa pentingnya adalah bahawa kita menganggap foto-foto ini dengan hati-hati, serius. Bahawa kita mencari nuansa makna, bahawa kita tetap longgar tetapi tidak sembrono. Ini adalah halaman suci anda boleh berkata, adegan tragedi dan kekejaman, Bagi saya mereka selaras dengan kekerasan dalam rumah tangga. Saya pikir polis, kata-kata mereka kepada ibu saya, 'itu suatu negeri tidak ada yang boleh kita lakukan, kecuali tentu saja dia bashes anda, atau membunuh kau, atau salah satu dari anak-anak anda'.

Gibson berbicara kesaksian tentang bantalan, yang ditakrifkan oleh tidak adanya, keraguan dan ketidaklengkapan. Kita berada pada masa ini sebagai hasil dari aktiviti sejarah, yang kadang-kadang sengaja dibuat tidak dikesan. The unwitnessed, atau saksi tidak lagi ada. Foto-foto ini membentuk jejak kegiatan sebelumnya dalam keadaan sejarah yang perlu dilindungi, ditafsirkan, untuk memahami bagaimana masa lalu telah membantu membentuk masa sekarang.

Menurut Eric Rolls, sebahagian besar hal-hal yang terjadi, yang benar-benar penting, yang terjadi dari frame, di luar prosedur perundangan, contohnya tangan-tangan tanah, para ahli liar yang mencuri tanah sampai menjadi diberikan, padahal sebenarnya itu diambil, ini mendefinisikan banyak realiti Australia. tindakan Unwitnessed telah memberikan kita sekarang. Tindakan tersebut adalah retrospektif didokumentasikan dan perlu difahami. Ada banyak cara pemahaman, pemahaman bidang, bidang pegang merasa kehidupan sehari-hari sahaja yang boleh diakses oleh teknik lain. Yang disebut estetika, yang tampak oleh indera.

Gibson mengajukan soalan: apakah prosedur di mana kami mungkin melibatkan indra?
Estetika, ia menjawab sendiri, apresiasi terhadap keindahan, tetapi lebih jadi, adalah penglibatan multi-modal, sekitar beberapa indera, sebuah stimulan sebagai prosedur untuk bekerja dengan dunia, ada hubungannya dengan aktiviti bersejarah. Bagaimana kita berurusan dengan aktiviti bersejarah, bagaimana kita mengembangkan rasa estetis maklumat multi modal sejarah? Gibson berpendapat kita harus menyampaikannya sedemikian rupa sehingga memberikan akses kepada mode multi.

Kami menjadi saksi untuk fenomena unwitnessed dari masa lalu.

Kami melibatkan semua balut kegiatan budaya, termasuk yang ada dalam budaya popular, contohnya, keingintahuan forensik, bunga dalam prosedur dan ukuran.

Setiap individu perlu mendapatkan pegang pada tafsiran sendiri dunia. Diterima pihak berkuasa tidak boleh dipercayai.
Kecenderungan didaktik, diam dan mendengar, telah digantikan oleh heuristik: pembelajaran berasaskan penemuan, dipandu oleh seseorang yang tahu sedikit lebih. Tren ini sekarang merupakan sebahagian dari pengertian umum dari muda, iaitu, forensik heuristik, mod siasatan. Kita harus bekerja estetis dan heuristik untuk menjadi saksi jejak-jejak masa lalu untuk melihat bagaimana masa lalu telah memberitahu kita sekarang. Prosedur ini perlu penyiasatan berdasarkan bukti. Apa artinya kita gunakan untuk melakukan pekerjaan saksi.


Gibson sekutu dorongan spekulatif untuk rasa besar kesetiaan, tugas kita ke dunia nyata dari yang hal-hal itu. Oleh kerana itu dia menggunakan foto dari TKP 1945-1960.

Tidak mungkin anda boleh mutlak, ada pengetahuan yang akan dihasilkan di sini misalnya tentang dekorasi dan bagaimana orang-orang pada hari-hari terancang ruangan mereka. Cara orang berdiri dan berjalan, naik dan mematikan kenderaan, kehidupan tembaga. Bagaimana Aku bersaksi, spekulatif, longgar tetapi tidak fasih, narrativising, tapi tidak fiktif dengan mata ke dunia nyata. Interpretasi tentang kehidupan sesudah waktu perang, rasa dunia yang menyebabkan ini gambar, endlessness penafsiran, semua ini berikut firasat bersekutu dengan masuk akal mereka, dengan melihat lagi disokong oleh perundangan. Firasat perlu diuji untuk masuk akal.

Setiap gambar mempunyai semacam pulsa dan bakat. Pentingnya gambar boleh ditangkap dalam tempoh lima minit pertama.
Prosedur ini merupakan salah satu yang di dalam rekod. Gelombang tenaga saraf yang berkaitan dengan kognisi, bagaimana kita menganggap itu sebagai isyarat, high estetika dalam bukti, iaitu nadi. Pentingnya keringkasan, minimalis, ketegangan, semua bertindak sebagai panduan untuk keterangan. Kita melihat dalam sekelip mata, dalam beberapa berkelip, dalam pancutan cepat teks, sesuatu dalam lubang yang berkelip dalam lubang nafas, seperti di haiku.

Ontologi Haiku

Dasar keyakinan tentang aktiviti dunia sejati. Ada lebih dari satu kehidupan untuk memahami dalam tradisi Zen. (Zen Buddhism mengajarkan pencapaian dan pencerahan melalui meditasi intuisi bukan melalui ibadah ritual atau mempelajari tulisan suci)

singkatnya kental dalam haiku membolehkan untuk melompat, berdenyut bakat, saat akses kepada pola keterhubungan relatif besar dalam cosmnos, prosedur dan spekulasi. Dalam prosedur estetika semua indera terlibat, semua wakil dari dunia diinterpretasi.

Untuk melakukan hal ini karya desain pulsa dan bakat adalah penting, lokasi jika pekerjaan itu minimalis berasaskan paparan dan aktif, teks sangat penting.
Thomas Hoover budaya Zen, definisi Haiku: 'fikiran dipukul seolah-olah dengan membawa palu indra up pendek dan melepaskan banjir' persatuan. sylables tujuh belas mencipta keterhubungan seluruh dunia, banjir indra multi, sebuah relokasi engagenent dengan dunia sebenar, misalnya.
'Gelombang panas pada setiap pukulan cangkul
bagaimana bumi bau. Ranko

The starter's gun
Bergema dari paras keras
Pada kolam renang. Seishi.

Sebuah banjir persatuan. lima belas tahun Gibson proses kerja dengan gambar telah menyebabkan pemahaman yang lebih dalam tradisi Zen, iaitu tadition realis, tradisi realis ekstraktif, daripada aditif, itu jalur kembali. Whittle banyak lagi untuk detail besar dan datang ke penyulingan dari beberapa elemen kawasan pilihan raya, tidak hanya satu abstraksi untuk dirinya sendiri di sekolah minimalis yang cuba untuk mewakili pengalaman di dunia nyata.

Hadir beberapa elemen untuk memberikan akses.
Gambar ada di suatu tempat antara naturalisme dan realisme, menggambar pada plat konstitutif, inilah yang detektif lakukan, minimalis bukan ekspresif.

Muzik sebahagian daripada seni, bersama-sama dengan objek realis 1975.
penerbit Jamaica, Raja gendut disatukan versi pub, jejak Jamaica.
bekerja Lihat Luc Sante's, setiap gambar adalah 'cetak suara jeritan' diambil dari dunia, aspek gambar secara intrinsik tergores dengan dorongan synaesthesic.
Kesan keseluruhan adalah salah satu otentik menyaksikan peristiwa itu.

Sekali lagi realisme sebagai lawan naturalisme dalam pemilihan impuls, yang faktor yang kami pilih.
tradisi Zen adalah berkaitan dengan prosedur polis, yang berkaitan dengan idea tentang pengesanan, berkaitan dengan semua indera anda, mengintegrasikan semua kemungkinan tafsiran ..
Gibson juga menggunakan Geografi-audio Jamaica dalam muzik dub.
Kami mendengar dalam muzik dub upaya untuk menyajikan suara Jamaica yang mereka cintai. Jamaica sebagai sebahagian terhad tanah, di cuci air yang lebih besar, dihalang oleh cakrawala, yang juga dpt ditembus, dengan gelombang radio yang melayang dari Texas, Miami dan Cuba, pengaruh terhadap lingkungan laut yang merupakan pulau kecil tapi stabil di mana segala macam budaya hidup, telah pindah ke sini. Penduduk asal tidak ada lagi. Budaya Afrika telah pindah dan budaya asli telah dihapuskan di Jamaica. Gibson seperti menggunakan muzik sebagai latar belakang.

Jadi / gibson menggunakan ilmu-ilmu dari pencampuran dan konvergensi, proses pencampuran menariknya ke atas, seperti kerja ubat.

Bekerja pada foto forensik di sini. Foto yang pragmatik dan praktikal dan eksperimen muzik, objek mereka, kesetiaan kepada dunia nyata, mencari elemen-elemen kunci yang menyebabkan dunia nyata untuk diatur, sebahagian daripada tradisi realis.

Foto, jejak jeritan.

Dunia pengalaman yang terjadi di sekitar setiap saat dari pengalaman, semua ini adalah sebahagian daripada tradisi realistik, sebahagian daripada seni yang sebenarnya, prosedur otak yang juga indra.

Kita perlu pengesan penyiasatan daripada reseptor, menggali dan heuristik kontrak dengan dunia dan bekerja, sangatlah memperhatikan tempat-tempat, wajah, (wajah-wajah dari TKP adalah keasyikan), dalam berbicara tidak adanya pengawasan kerja keras.

Semua di atas berasal dari pekerjaan Gibson. Telah menangkap imajinasi saya, mungkin itu memperkaya anda
Elisabeth

No comments:

Post a Comment